Wraz z początkiem roku w Stalowej Woli wprowadzono istotne zmiany w rozkładach jazdy. Zlikwidowane zostały dwie linie podmiejskie, a liczba kursów na jednej z tras wewnętrznych uległa znacznemu zmniejszeniu. Ograniczenia weszły w życie pomimo zwiększenia liczby pasażerów na skutek rezygnacji z poboru opłat od mieszkańców.
Początek roku przyniósł niekorzystne dla podróżnych zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Stalowej Woli. Objęły one przede wszystkim połączenia z gminą Pysznica. Całkowicie zlikwidowane zostały bowiem dwie linie – nr 7 i 16 – spośród których jedna łączyła gminę z miastem, a druga funkcjonowała tylko na obszarze podmiejskim.
Mniejszy samorząd nie chciał pokryć strat
– Wynika to z braku zgody gminy Pysznica na pokrycie kosztów wynikających z funkcjonowania linii 7 i 16 na terenie tej gminyy. Przychody z ww. linii komunikacyjnych nie pokrywały kosztów ich funkcjonowania – tłumaczy Katarzyna Tracz z Wydziału Promocji, Kultury i Sportu Urzędu Miasta Stalowej Woli. Choć od niedawna mieszkańcy Stalowej Woli i rozliczający tam swoje podatki nie płacą za przejazdy komunikacją miejską, rezygnacja z poboru opłat nie dotyczy osób zameldowanych w innych miejscowościach, w tym tych, do których docierają autobusy MZK.
Linia nr 7 kursowała tylko na terenie gminy Pysznica, a jej rozkład przewidywał 18 kursów w dni nauki szkolnej, 12 w pozostałe dni robocze i soboty oraz 10 w niedziele i święta. Linia 16 komunikująca gminę ze Stalową Wolą kursowała tylko w dni robocze (16 odjazdów w dni nauki szkolnej i 6 w pozostałe). Nie były to jedyne połączenia stalowowolskiej komunikacji miejskiej realizowane w gminie Pysznica – oferta została tam zmniejszona o ok. 42 proc.
Pasażerów przybyło, ale nie na linii 20
Cięcia dotknęły także korzystających z połączeń miejskich. Z rozkładu jazdy wypadły bowiem wszystkie popołudniowe kursy linii 20. Samorząd tłumaczy to bardzo niewielkim zainteresowaniem pasażerów. – Kursy na tej trasie w godzinach 8:00 – 14:00 funkcjonują bez zmian – zapewnia nasza rozmówczyni. Zlikwidowane kursy stanowiły niespełna 4 proc. wszystkich połączeń realizowanych na terenie miasta.
Niska frekwencja na linii 20 była notowana pomimo wprowadzenia bezpłatnej komunikacji dla mieszkańców Stalowej Woli. Rozwiązanie to funkcjonuje od września 2024 r. Miejscowy samorząd ocenia je przy tym bardzo pozytywnie i zaznacza, że ogółem korzystających z usług MZK przybyło. – W ostatnim kwartale zeszłego roku liczba pasażerów wzrosła o 7 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w roku 2023. To znaczący wynik, który pokazuje, że mieszkańcy chętnie korzystają z bezpłatnej komunikacji, rezygnując z innych środków transportu – ocenia przedstawicielka samorządu.
– Naszym celem było zwiększenie dostępności transportu publicznego, odciążenie ruchu samochodowego w mieście oraz poprawienie jakości życia mieszkańców – usłyszeliśmy. Miasto zamierza podejmować dalsze kroki w celu rozwoju komunikacji miejskiej, choć nie precyzuje w tym zakresie swoich planów. Liczy natomiast, że zwiększenie jej popularności przyniesie poprawę jakości powietrza i spadek emisji zanieczyszczeń środowiska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.